Batthyány Általános Iskola és Sportiskola

2030 Érd, Fácán köz 1. - erdbatthyany@freemail.hu - (23) 365-785 Sportiskolai képzés már 3. éve. Sportágaink: úszás, birkózás, kézilabda, labdarúgás és tollaslabda

Tollaslabda

Bevezetés

A tollaslabda tanterv célja, olyan versenyzők felnevelése, akik választott sportágukat magas szinten művelik és egyben megfelelnek a klasszikus értelemben vett „sportember" eszményének. A cél elérésének elengedhetetlen feltétele, hogy fokozatosan belső motivációvá váljon a sportoló emberré válás, amely magában foglalja a testkultúra, a műveltség és a közösségi kapcsolatok célirányos fejlesztését és tudatos alkalmazását a magas szintű sportteljesítmény elérése érdekében.

A tollaslabda tanterv szervesen illeszkedik a „Közoktatási típusú sportiskolai kerettanterv" „Testnevelés és sport műveltségi terület" tantervéhez, ezért nem ismétli meg az abban foglaltakat, de a sportág speciális igényei szerint felhasználja a testnevelési tanterv által megalapozott képességeket.

A tanterv elemei tíz nagy terület köré csoportosulnak, amelyek együttesen alkotják azt a tudásanyagot, amelyet egy tollaslabda versenyzőnek el kell sajátítania. (A területek felsorolásának sorrendje nem jelöl prioritásokat.) Az egyes gyakorlatok és feladatok természetesen nem különülnek el élesen részterületekre. A mindennapi edzések során feldolgozott tananyag fő célja mellett több más területen is fejleszt(het)i a játékosok képességeit. Maga a tanterv spirális felépítésű, vagyis a tollaslabda sport minden területét érinti minden évfolyamon, az adott életkori sajátosságoknak megfelelő módon és szinten. Az ismeretek gyarapodásával és a biológiai változásokkal lépést tartva a tananyag évről-évre visszatér a korábban megismert területekre és magasabb szintre emeli az adott ismereteket. Az fő területek aránya és az éves tananyagon belüli hangsúlyok természetesen az életkori és biológiai követelményeknek megfelelően évfolyamonként eltérőek. Az évfolyamonként elérendő célok mennyisége a korábban elsajátított tudást, a diákok terhelhetőségét és a rendelkezésre álló órakeretet követi.

1. évfolyam                                                                 korosztály: 6-7 év

célok:

  • A fizikai képességek játékos megalapozása, a mozgásos játékok megszerettetése.
  • Ügyességfejlesztés, a játékszerek és a saját test érzékelésének tudatosítása.
  • A lábmozgás koordinálásának fejlesztése. Társhoz, pályához viszonyított helyzetek.
  • A helyes tenyeres és fonák alap ütőfogás tudatosítása. Alapütések.
  • Egyensúly érzék fejlesztése.
  • Egyszerű testnevelési játékok „taktikájának" megbeszélése.
  • Edzésfelépítés tudatosítása, bevonás az edzéssel járó „kiegészítő" tevékenységekbe.
  • Alapfogalmak. Az egyéni játék számolása, alapvető szabályai.
  • A sportolással járó higiéniás szokások kialakítása. Sportszerűség játék közben.
  • Képességfejlesztő váltóversenyek. Edzésversenyek ügyességi feladatokban.


Tananyag

Követelmény

Megjegyzés

I. Fizikális alapképességek

I/a. Állóképesség


I/b. Gyorsaság


I/c. Erő


I/d. Izületi mozgékonyság





II. Mozgáskoordináció, ügyesség




III. Ütéspozíció, lábmunka

lábkoordináció fejlesztő gyakorlatok:

alapvető lépés és futás típusok (sasszé, oldalazás, kilépés, lábkeresztezés, indiánszökdelés, térd és sarokemelés, taposófutás, ritmusváltások)

szökdelések (egy és páros lábon, helyben és haladással, súlypont áthelyezésekkel, különböző ritmusokban)

ugrókötél (páros lábbal, egy ugrás - egy áthajtás ritmusban)

a testhez viszonyított mozgásirányok tudatosítása (előre, hátra és oldalra haladó mozgások tollaslabda pályán)

laza, ruganyos, dinamikus lábtartás kialakítása: különböző fogó és egyéb irányváltásra alapuló játékokban a térdek, a lábfejek és a súlypont áthelyezések szerepének kiemelése

helyes alapállás a tollaslabda pályán

-     az alapvető lépések és futások elsajátítása koncentrálva a mozdulatok helyes végrehajtására

-     biztonságosan kivitelezett hátra és oldalra mozgások

-     irányváltási képesség fejlődése

-     szökdelés ugrókötéllel páros lábbal

-     a helyes alapállás elsajátítása

dinamikus mozgásoknál automatikussá kell válnia a súlypont „levitelének"

megállásoknál és irányváltásoknál a fel kell hívni a figyelmet lábfejek helyes irányára

IV. Ütéstechnika, ütésrepertoár

tenyeres ütőfogás: labdahordások tenyeres fogással különféle mozgásokkal, dobott labda visszaütése, labdapattogtatás

fonák ütőfogás: labdahordások tenyeres fogással különféle mozgásokkal, dobott labda visszaütése, labdapattogtatás

ütésrepertoár

tenyeres ejtés: edző által dobott vagy ütött labdával

fonák ejtés: edző által dobott vagy ütött labdával

magas tenyeres ütés: edző által ütött labdával

adogatás: helyes és szabályos tenyeres adogató mozdulat gyakorlása

-     a tenyeres és fonák ütőfogás helyes kivitelezése, a hibák felismerése

-     laza ütőfogás

-     pontos ütőmozdulat kivitelezése labda nélkül (imitálás)

-     az ütő(fej) állása és az ütés iránya közötti összefüggés felismerése

-     edző által dobott vagy ütött labda visszaütése tenyeres és fonák ejtéssel, magas tenyeressel

-     helyes adogató mozdulat elsajátítása távolság, röppálya és iránykényszer nélkül

a helytelen vagy görcsös ütőfogást azonnal és folyamatosan korrigálni kell

V. Kiegészítő képességek

egyensúly érzék

saját test egyensúlya: egyszerű gimnasztikai gyakorlatok egy lábon, tornapadon, zsámolyon

játékszer egyensúlya: különböző labdák és egyéb sportszerek egyensúlyozása

tollaslabda egyensúlyozás: labdahordások ütővel tenyeres és fonák fogással különböző akadályokkal (tornapad, zsámoly, bóják)


-     a meglevő egyensúlyérzék fejlődése a koncentrálóképesség növekedése

-     a kitartás és a feladat megoldási motiváció fejlődése


VI. Taktika

egyszerű testnevelési játékok során a célszerű mozgások és együttműködési módok megbeszélése és alkalmazása

-     a kapott információk célszerű alkalmazása a sikeresebb játék érdekében

célszerű a játékot a megbeszélés után megismételni és elemezni a változást

VII. Kooperációs képesség

az edzésfelépítés tudatosítása: a bemelegítés, a gyakorlás, a játék és a nyújtás elkülönítése, szerepének tudatosítása, az edzést megelőző és követő egyéb tevékenységek megismerése (hálóállítás, sportszerek ki és bepakolása közösen edzői irányítással)

együttműködés: munkamegosztás kiegészítő tevékenységek közben, csapatjátékoknál


-     az edzés adott szakaszának megfelelő viselkedésre való törekvés

-     tevékeny részvétel az edzést kiegészítő tevékenységekben

-     képesség és készség kialakulása a társakkal való együttműködésre és egymás segítésére

az edzővel és a társakkal gördülékeny való együttműködés alapvető fontosságú az edzések hatékonysága szempontjából

VIII. Elméleti ismeretek

alapfogalmak: az edzés és a tollaslabda alapvető fogalmainak megismerése és tudatos használata (bemelegítés, nyújtás, ütőfogás, tenyeres, fonák, oldalcsere, térfélcsere, szerepcsere)

szabályismeret: az egyéni játék legfontosabb szabályai (a pálya, a számolás, a szabályos adogatás és a labdamenetek lehetséges kimenetelei)

-     az edzés közben elhangzó sportkifejezések értelmezése és összekapcsolása az ezekhez tartozó tennivalókkal

-     az alapvető szabályok ismerete

-     edzőmérkőzés önálló szabályos lejátszása

a „közös nyelv" alapvető fontosságú az edzésfegyelem fenntartásában és a balesetek megelőzésében

IX. Sportemberi magatartás

A sportolással járó higiéniás szokások kialakítása: tisztálkodás, öltözés, teremcipő használat

Sportszerű viselkedés: a szabályok és a „Fair play" szellemének betartása mindenféle játék közben, a szabálytalanságok elismerése, sportszerű gesztusok elsajátítása és alkalmazása a társakkal, az ellenfelekkel és a játékvezetőkkel szemben (bíztatás, elnézés kérés, segítség kérés, hiba elismerése), a győzelem és a vereség kezelése, feldolgozása, saját és a társak sérülésének azonnali jelzése

-     az alapvető higiéniás szokások fokozatos elsajátítása

-     sportszerű viselkedés edzői ellenőrzés nélkül is

-     a helyzetnek megfelelő sportolói gesztusok elsajátítása, alkalmazása


X. Versenyzési ismeretek

váltó és sorversenyek a különböző képességfejlesztő gyakorlatok anyagából felépítve

edzésversenyek a mozgáskoordinációs és ügyességi feladatok mérhető formáiból egyénileg és párokban


-     aktív és motivált részvétel a csapat és egyéni versenyekben

érdemes megfigyelni a versenyhelyzet hatását az egyes gyerekek teljesítményére és személyiségére

2. évfolyam                                                                 korosztály: 7-8 év

célok:

  • A fizikai képességek játékos megalapozása, a mozgásos játékok megszerettetése.
  • Finom mozgáskoordináció (kéz, láb, test) fejlesztése játékos feladatokkal.
  • A labdához viszonyított helyzet tudatosítása. Ideális ütéspozíció az alapütésekhez.
  • Az ütőfogás és az alapütések automatizálása. Az ütéspontosság igényének kialakítása.
  • Mozdulatpontosság és koncentráló képesség fejlesztése.
  • Két és három ütéses taktikai „alappanelek" begyakorlása.
  • A „kisegítő, labdaosztó" szerepkör fontosságának tudatosítása, technikájának gyakorlása.
  • Az egyéni játék részletes szabályai, különleges helyzetek. Sportági és edzés nyelvezet.
  • Az általános és a sportági etikett elsajátítása és helyzetnek megfelelő alkalmazása.
  • Verseny etikett elsajátítása és tudatos alkalmazása.


Tananyag

Követelmény

Megjegyzés

I. Fizikális alapképességek

I/a. Állóképesség


I/b. Gyorsaság


I/c. Erő


I/d. Izületi mozgékonyság





II. Mozgáskoordináció, ügyesség





III. Ütéspozíció, lábmunka

lábkoordináció fejlesztő gyakorlatok:

alapvető lépés és futás típusok automatizálása, alkalmazása testnevelési játékok közben, lépéskombinációk tanulása utánzással, szóbeli magyarázat és mutatás után

szökdelések: alapvető szökdelés típusok automatizálása, kombinálása, új kombinációk megtanulása, kitalálása, szökdelő feladatsor végrehajtása zenére ütemtartással

ugrókötél (folyamatosan, egyenletes ritmusban)

helyezkedés (lehetőleg pályán) a dobott vagy ütött labdához viszonyított helyzetekbe (mögött, mellett)

helyezkedések és ütés előkészítő testhelyzetek összekapcsolása

a tanult alapütések ideális ütéspozíciójának elsajátítása és ennek a pozíciónak a tudatos alkalmazása játék közben is

-     az alapvető lépések, futások és szökdelések készségszintű alkalmazása

-     az új mozdulatsorok pontos végrehajtása iránti igényesség kialakulása

-     a lábbal végzett mozgások ritmusának variálási képessége

-     folyamatos szökdelés ugrókötéllel páros lábbal

-     az alapütések ideális ütéspozícióinak elsajátítása

-     törekvés az ideális ütéspozíció elérésére játék közben is

tudatosítani kell, hogy a megfelelő testhelyzet a jó ütés alapja, amely korrigáló mozdulatokkal nem helyettesíthető

IV. Ütéstechnika, ütésrepertoár

az ütőfogás és a fogásváltások automatizálása, az ütő és a tollaslabda egymásra hatásának alapos kiismerése ügyességi („zsonglőr") feladatok gyakorlásával: labda dobások és elkapások ütővel, labda felvétele a földről, labda hordások és „hintáztatások" ütővel nehezített körülmények között is (mozgásban, futásban, egyensúlyozás közben), labda ütögetések tenyeressel és fonákkal különböző kombinációkban egyedül és társsal, labda levegőben tartása nehezített körülmények között (ülve, térdelve, fekve)

gyors fogásváltás fejlesztése: ütések közötti egyéb feladatokkal (guggolás, kézváltás, taps a társsal, ütőcsere)

laza ütőfogást és tudatos helyezkedést motiváló gyakorlatok: ütések hát mögött, láb között, labda elkapása, ütő átfordítása a húrozaton tartott labdával

ideális ütéspozíció felvétele magas tenyeres ütéshez

célzott tenyeres és fonák ejtés és magas tenyeres ütés a röppálya és a cél fokozatos pontosításával

adogató mozdulat gyakorlása, az ütés ívének pontosítása, a távolság fokozatos növelése

-     a tenyeres és fonák ütőfogás, automatizálódása és helyes alkalmazása külön odafigyelés nélkül

-     a labda mozgásának uralása az ügyességi feladatok végrehajtása során

-     az ütés szempontjából legkedvezőbb ütéspont kivárása és az ehhez szükséges helyezkedés elvégzése

-     laza alap ütőfogás, az erő koncentrálásával az ütés pillanatába

-     alakuljon ki belső késztetés az ütések minél pontosabb végrehajtására

-     egyetlen, összefüggő, harmonikus mozdulattal elvégzett tenyeres adogatás egyre stabilabb irányban és fokozatosan növekvő ívvel és távolsággal

az ütőnek a mozgáskultúra szerves részévé kell válnia, amely változatos módokat tesz lehetővé a tollaslabdával végzett mozgások végrehajtására

V. Kiegészítő képességek

finom koordinációt és nagyfokú koncertrációt igénylő játékos feladatok pontos megoldása: célzó, egyensúlyozó és utánzójátékok

-     a játékosok számára váljon belső motivációvá a mozdulatok minél pontosabb kivitelezése


VI. Taktika

két és három ütéses taktikai „alappanelek" begyakorlása: tipikus labdamenet kezdő és befejező ütéskombinációk

-     tipikus ütéskombinációk alkalmazása a gyakori játékhelyzetekben


VII. Kooperációs képesség

az ütéstechnika gyakorlásához elengedhetetlen kisegítő szerep fontosságának tudatosítása

labdatartó csőben vagy kézben tartott labdák dobása és ütése a gyakorló társnak, a dobás és ütés helyes technikájának elsajátítása, a dobások ívének, pontosságának és ritmusának alakítása a feladat igényeihez

-     a játékos képes legyen társainak a gyakorlat szintje által megkövetelt módon labdát osztani

a labdaosztás hatékonyan fejleszti a kisegítő ütéspontosságát és koordinációját!

VIII. Elméleti ismeretek

az egyéni játék szabályainak részletes megismerése, a ritkán előforduló helyzetek (labda fennakadás, átnyúlás, sérülés, sportszerűtlen magatartás, ...) elemzése a szabályok értelmezésével

a tananyagban előforduló tollaslabda és egyéb (pl. gimnasztikai) sportszakkifejezések értelmezése használata

-     magabiztos szabályismeret megszerzése

-     a tollaslabdával kapcsolatos gondolatok igényes megfogalmazása


IX. Sportemberi magatartás

sport és tollaslabda etikett elsajátítása és a helyzetnek megfelelő alkalmazása

-     sportemberhez méltó magatartás fokozatos elsajátítása és betartása


X. Versenyzési ismeretek

a versenyek során elvárható viselkedési normák megismerése és alkalmazása: bemutatkozás, köszöntés, gratuláció, gesztusok és megnyilvánulások

-     az elvárható viselkedési normák betartása


3. évfolyam                                                                 korosztály: 8-9 év

célok:

  • Általános fizikális fejlesztés. Hangsúlyozottan: állóképesség, has és hátizomzat harmónia
  • Nagy dinamikájú mozgások közbeni koordináció fejlesztése sportjátékokkal.
  • A négy sarok lábmunkája középhelyzetből. Érkezés minél jobb ütéspozícióba.
  • Letámadás a hálónál, ejtés hátulról, megütés, kiemelés. Tenyeres adogatás tökéletesítése.
  • Monotónia tűrés, kitartás fejlesztése.
  • Az egyéni játék alaptaktikái: az ellenfél mozgatása, „területnyerés"
  • Az együttműködési képesség fejlesztése kooperációra alapuló csapatjátékokkal.
  • A tollaslabda sport története, jellemző adatai, érdekes információk.
  • Az előforduló vagy felmerülő problémás sportszerűségi szituációk megbeszélése.
  • Versenyre való személyes felkészülés elsajátítása.


Tananyag

Követelmény

Megjegyzés

I. Fizikális alapképességek

I/a. Állóképesség


I/b. Gyorsaság


I/c. Erő


I/d. Izületi mozgékonyság





II. Mozgáskoordináció, ügyesség





III. Ütéspozíció, lábmunka

a tenyeres és fonák első és hátsó sarok megközelítésének begyakorlása labda nélkül és osztott labdával

az ütéspozícióba érkezésnek a mozdulatsor szerves részévé kell válnia

visszaérkezés középhelyzetbe az egyes sarkokban imitált ütések után

a sarkok számozásának megtanulása

-     középhelyzetből kiinduló és oda visszaérkező folyamatos mozdulatsor végrehajtása minden sarokba, amely tartalmazza az ütéspozíció felvételét és az ütés imitálását is

a mozdulatsort bármely pontján „megállítva" a helyes pozíciónak kell látszania

IV. Ütéstechnika, ütésrepertoár

az ütésrepertoár kiszélesítése: letámadás a hálónál, ejtés hátulról, kiemelés a hálótól, gyors lapos megütések

az egyes ütéstípusok begyakorlása edző által osztott labdával forgásos gyakorlatokkal, két-három ütésfajtából felépülő 4-6 ütéses alap „iskolagyakorlatok" folyamatos végrehajtása edzőpartnerrel

adogatás fejlesztése az életkornak megfelelő, versenyzésre is alkalmas szintre

játékhelyzetre épülő versenyjátékok: forgó, győztes oldal - vesztes oldal, angol páros, kiszorítós, ejtéscsata, labdaborogató, ping-pong páros


-     a megismert ütéstípusok tudatos alkalmazása játék közben

-     belső késztetés kialakulása az ütések pontosságára, technikailag helyes végrehajtására

-     az iskolagyakorlatok során a társsal együttműködve az ütések önellenőrzése, korrigálása és segítség kérés a további fejlődés érdekében


V. Kiegészítő képességek

monotónia tűrés és kitartás fejlesztése sok ismétlést tartalmazó, korlátozott mértékű sikerélménnyel járó játékokkal és ügyességi feladatokkal

-     a cél az átmeneti kudarcélmények feldolgozása és a kitűzött cél kitartó megvalósításra való törekvés erősítése


VI. Taktika

az egyéni játék alaptaktikái: az ellenfél „kimozgatása" a középhelyzetből, fedetlen terület kikényszerítése mélységi, oldalirányú vagy átlós „mozgatással"


-     a megismert ütéstípusok tudatos alkalmazása a kitűzött taktikai cél elérése érdekében


VII. Kooperációs képesség

olyan csapatjátékok amelyekben, csak a résztvevők együttműködésével érheti el a csapat a kitűzött célt

-     a csapatszellem erősítése


VIII. Elméleti ismeretek

a tollaslabda sport története az ókori előzményektől a modern tömeg és élsporttá válásig

a tollaslabda sport népszerűségére és fizikai paramétereire jellemző néhány adat és érdekes információ elsajátítása

-     a játékos tudjon hitelesen és érdekesen beszélni saját sportágáról


IX. Sportemberi magatartás

a gyakorlatban előforduló vagy elméletben felmerülő sportszerűség szempontjából problémás helyzetek megbeszélése, elemzése, a helyes viselkedési minta tudatos kialakítása

-     a sportszerű magatartás igényének fenntartása váratlan, ismeretlen helyzetben is


X. Versenyzési ismeretek

a versenyre való felkészülés: a versenyhez kapcsolódó információk, dokumentumok, kellékek és felszerelésének előkészítése, a versenyre való mentális és fizikális felkészülés

-     a versenyek előkészületeinek fokozatos elsajátítása


4. évfolyam                                                               korosztály: 9-10 év

célok:

  • Általános fizikális fejlesztés. Hangsúlyozottan: állóképesség, has és hátizomzat harmónia
  • „Időkényszer" alatt végzett koordinációs képesség fejlesztése csapatjátékokkal.
  • A tenyeres és fonák középpálya lábmunkája. Két pozíciós lábmunka kombinációk.
  • Ütések egyenes és kereszt változatainak pontosítása, alkalmazása. Fonák adogatás.
  • Mozgásos kreativitás fejlesztése.
  • Az egyéni taktika továbbfejlesztése. A páros játékot előkészítő gyakorlatok elsajátítása.
  • Csapatszellem erősítése edzőtáborok és közös utazások során.
  • A páros játék számolása, alapvető szabályai. Edzőtábori, utazási, versenyzési ismeretek.
  • A sportszerűtlenségből fakadó konfliktusok tudatos kezelésének megtanulása.
  • Versenyek lebonyolításának megismerése. Személyek, szerepkörök, tevékenységek.


Tananyag

Követelmény

Megjegyzés

I. Fizikális alapképességek

I/a. Állóképesség


I/b. Gyorsaság


I/c. Erő


I/d. Izületi mozgékonyság





II. Mozgáskoordináció, ügyesség





III. Ütéspozíció, lábmunka

a tenyeres és a fonák középpályára érkező labdák megjátszásához szükséges lábmunka változatok begyakorlása

a hat gyakori ütési pont közötti lábmunkák begyakorlása a középpont közbeiktatásával

folyamatos lábmunka gyakorlatok labda nélkül mutatás, utánzás, bemondás (számkódok) vagy előre megadott séma szerint

folyamatos lábmunka gyakorlatok labdával előre megadott séma vagy adott pontok között változó séma szerint

-     a pálya „lefedése" lábmunkával a testalkati adottságoknak megfelelő mértékben és sebességgel

-     lábmunka gyakorlatok végrehajtása különböző jelzések alapján és emlékezetből

-     a begyakorolt lépéskombinációk alkalmazása labdás gyakorlatok és játék közben


IV. Ütéstechnika, ütésrepertoár

az ütésirány fontosságának hangsúlyozása, az egyenes és keresztütések előnyeinek és hátrányainak elemzése, a technikai kivitel és a röppálya közötti eltérések elemzése és tudatosítása

6-12 ütésből álló,3-6 ütésfajtát tartalmazó, játékhelyzeteket idéző „iskolagyakorlatok" begyakorlása edzőpartnerrel, oldalváltásos és szerepcserés „iskolagyakorlatok"

fonák adogató mozdulat megtanulása

-     a labdának a saját térfélről (nem kiszorított helyzetből) bárhonnan az ellenfél térfelének bármely pontjára való ütéséhez szükséges ütésrepertoár kialakítása

-     az egyenes és kereszt ütések játékhelyzet függő tudatos alkalmazása

elsődleges cél az ütések technikailag helyes kivitelezése, az ütések ereje és hossza a fizikális fejlődéssel párhuzamosan növekedjen

V. Kiegészítő képességek

mozgásos kreativitás fejlesztése: a korábban tanult edzésfeladatok és játékok kreatív (egyéni vagy csoportos) módosítása, továbbfejlesztése, új feladatok játékok kitalálása, szabályainak kollektív kialakítása

-     a testmozgás kreatív felfogásának erősítése


VI. Taktika

a taktikai repertoár szélesítése, az ellenfelek játékának elemzése, taktikai céljainak meghiúsítása, a saját erősségeket kihasználó és a gyengeségeket kompenzáló egyéni taktika kidolgozása, mérkőzés közbeni taktikaváltás

a páros játék taktikai alapjainak előkészítése: a páros összehangolt mozgását előkészítő gyakorlatok

-     egyénre szabott és az egyes ellenfelek játékához igazított taktika kialakítása

-     a térfél „megosztása" a páros tagjai között, összehangolt mozgással


VII. Kooperációs képesség

közös edzőtáborok és versenyek

-     a csapatszellem erősítése


VIII. Elméleti ismeretek

szabályismeret: a páros játék legfontosabb szabályai (a pálya, a számolás, a szabályos adogatás, az adogatásrend és a labdamenetek lehetséges kimenetelei)

tudatos felkészülése a versenysportoló életmódjával együtt járó élethelyzetekre: utazás, edzőtáborozás, versenyzés

-     a páros játék alapvető szabályainak ismerete

-     páros edzőmérkőzés önálló szabályos lejátszása


IX. Sportemberi magatartás

a sportszerűtlenségből fakadó konfliktusok tudatos kezelésének megtanulása

-     higgadt és sportszerű viselkedés sportszerűtlenül előidézett konfliktushelyzetben is


X. Versenyzési ismeretek

a versenyek lebonyolításának megismerése, betekintés a „kulisszák mögé", részvétel verseny lebonyolításában, a versenyek megvalósulását segítő személyek tevékenységének és szerepkörének megismerése

-     a verseny, mint rendezvény megismerése



5. évfolyam                                                            korosztály: 10-11 év

célok:

  • Általános fizikális fejlesztés. Hangsúlyozottan: gyorsaság, izületi mozgékonyság
  • Mozgáskoordináció fejlesztése sok ismétléssel végzett pontossági feladatokkal.
  • Támadó és védekező lábmunka a sarkokra és a középpályára. Imitált labdamenetek.
  • Egyenes leütés, tenyeres emelés. A tanult ütések támadó és védekező ívű változatai.
  • Küzdőszellem fejlesztése.
  • Az ellenfél hibára kényszerítése egyes játékban. A páros mozgások alapjai.
  • Az edzőtársak közötti tolerancia és érdekérvényesítés tudatosítása.
  • A páros játék részletes szabályai, különleges helyzetek. Gyakorlatok (bemelegítő, nyújtó).
  • A versenyek „hivatalos" szereplőivel kapcsolatos viselkedés elsajátítása.
  • Egyszerű versenyrendszerek (egyenes kieséses, körmérkőzéses). Sorsolás, kiemelés.


Tananyag

Követelmény

Megjegyzés

I. Fizikális alapképességek

I/a. Állóképesség


I/b. Gyorsaság


I/c. Erő


I/d. Izületi mozgékonyság





II. Mozgáskoordináció, ügyesség





III. Ütéspozíció, lábmunka

a labda repülési ívétől, sebességétől és a játékos szándékától függően különböző lépéskombinációk alkalmazása a pálya adott pontjai között (lábcserés és blokk ugrásos leérkezések)

támadó és védekező jellegű labdamenetek imitálása a súlypont helyzete, a mozgás ritmusa és a lépéskombinációk változtatása által

-     elképzelt és valóságos labdamenetben is ki kell tudni választani és meg kell tudni valósítani a játékhelyzet megoldásához célszerű lábmunkát


IV. Ütéstechnika, ütésrepertoár

a fizikai fejlődéssel azonos  mértékben növekvő erejű és hosszúságú leütések és kiemelések begyakorlása

az ütések ívének és sebességének értelmezése az ellenfél szemszögéből vizsgálva, a korábban tanult ütések fokozatosan finomodó kivitelezése a röppálya kis mértékű módostásával

az egyes ütéstípusokon belül a „biztonsági", a „védekező" és a „támadó" változat értelmezése, begyakorlása és tudatos alkalmazása

-     az egyes ütéstípusokon belül az ütésváltozatok tudatos elkülönítése és ezek felhasználása a saját játékstílus kialakításához


V. Kiegészítő képességek

küzdőszellem fejlesztése: csoportos sportjátékok és tollaslabda edzőmérkőzések nehezített körülményekkel, különböző játékerejű játékosok (csapatok) között vagy a lehetőségeket korlátozó kiegészítő szabályokkal

-     cél a nehézségek által megkövetelt többlet sportteljesítmény értékének megbecsülése, a győzelem és a vereség sportemberhez méltó feldolgozása


VI. Taktika

az ellenfél hibára kényszerítése: olyan taktikai célú előkészítő ütéskombinációk begyakorlása, amelyek nem a labdamenet befejezésére, hanem az ellenfél kiszorított, ideálistól eltérő helyzetbe hozására szolgálnak

labdameneten belül a támadó és védekező szerep tudatos felépítése, a labdamenet irányításának megszerzése és megtartása

a páros helyezkedése a pályán támadó és védekező helyzetben

-     a labdamenet különböző szakaszainak (védekező, támadó, előkészítő, befejező) megkülönböztetése, a taktikai célnak -megfelelő átmenetek kidolgozása

-     a páros helyezkedések és mozgások begyakorlása egyszerűsített edzéshelyzetekben


VII. Kooperációs képesség

az edzőtársak közötti tolerancia és érdekérvényesítés tudatosítása

-     az egyensúly megtalálása a saját és mások célja, érdeke között


VIII. Elméleti ismeretek

a páros játék szabályainak részletes megismerése, a ritkán előforduló helyzetek  elemzése a szabályok értelmezésével

az alapvető edzésgyakorlat sorok (bemelegítés, iskolázás, nyújtás) megtanulása és önálló végrehajtásának elsajátítása

-     magabiztos szabályismeret megszerzése

-     a szervezet sportolásra való felkészítésének és „karbantartásának" belső igénnyé válása

-     az „önérzékelés fokozatos fejlődése"


IX. Sportemberi magatartás

A versenyek „hivatalos" szereplőivel kapcsolatos viselkedés elsajátítása: ellenfél és edzője, játékvezető, vonalbíró, döntnök, versenyszervező, kirendelt orvos

-     az egyes tisztségeknek megfelelő (hivatalos és informális) kommunikációs stílus kialakítása

-     a „hivatalos" szereplők munkájának tisztelete


X. Versenyzési ismeretek

egyszerű versenyrendszerek működésének megértése, dokumentumainak értelmezése, a sorsolás és a kiemelés értelmezése, az eredményekből levonható következtetések tanulmányozása:

egyenes kieséses versenyrendszer

körmérkőzéses versenyrendszer

-     a versenyrendszer logikájának megértése, a szervezés nehézségeinek mérlegelése



6. évfolyam                                                            korosztály: 11-12 év

célok:

  • Általános fizikális fejlesztés. Hangsúlyozottan: gyorsaság, izületi mozgékonyság
  • „Döntéskényszer" alatt végzett koordinációs képesség fejlesztése.
  • A lábmunka középhelyzet igazítása a játékszituációhoz. Reagálás lábbal a cselekre.
  • Kivárással és nem első szándékból megjátszott cseles ütések. Páros hálójáték.
  • Cselező készség kialakítása és fejlesztése különféle mozgásos játékokban.
  • Az ellenfél egyensúly vesztésbe „kényszerítése" egyéniben. A páros „forgás" elsajátítása.
  • Kölcsönösen előnyös közös edzés megtervezéses, végrehajtása edzői felügyelet nélkül is.
  • A versenysporttal kapcsolatos szerepkörök. (versenyző, szervező, játékvezető, szurkoló)
  • A sportos életmód és a tollaslabda sport népszerűsítése bemutatókon, rendezvényeken.
  • Összetett versenyrendszerek (svájci, vigaszágas, vegyes). Ranglistarendszerek.


Tananyag

Követelmény

Megjegyzés

I. Fizikális alapképességek

I/a. Állóképesség


I/b. Gyorsaság


I/c. Erő


I/d. Izületi mozgékonyság





II. Mozgáskoordináció, ügyesség





III. Ütéspozíció, lábmunka

az ütések között célszerűen elfoglalandó „játékközpontot" a játékos ne csak a pálya statikus elemeihez viszonyítva „mérje be", hanem vegye figyelembe a játékhelyzetet, önmaga és ellenfele relatív térbeli és egyensúlyi helyzetét mozgásirányát és sebességét és taktikai célját

imitált vagy valós labdamenetekben előforduló cseles ütésekre korrekciós lépéseket kell begyakorolni

-     a játékos törekedjen arra, hogy ellenfele ütésének pillanatában stabil egyensúlyi helyzetben, indulásra készen, de nem mozgásban, az adott helyzetben térfelét minél jobban „lefedve" helyezkedjen el

-     a játékos tudásszintjén előforduló cseles ütésekre képesnek kell lennie legalább részben reagálni

az ellenfelek megfigyelése, játékának elemzése és a magas szintű koncentráció szintén elősegíti a cselekre adott válaszreakciók hatékonyságát

IV. Ütéstechnika, ütésrepertoár

azonos mozdulatból elindított különböző kimenetelű ütések begyakorlása, amelyeknél a játékos az „utolsó pillanatig" képes változtatni az ütés irányán, ívén vagy dinamikáján

a labda megütése előtt végzett imitált ütőmozdulat, melynek célja az ellenfél megtévesztése, mozgásirányának, lendületének megtörése

a páros játékban előforduló hálójáték elemeinek begyakorlása

-     a játékos képes legyen a játékstílusához illeszkedő cseles ütéseket végrehajtani nagy biztonsággal mérkőzéshelyzetben is


V. Kiegészítő képességek

az ellenfél megtévesztésére irányuló (a szabályok adta keretet át nem lépő) mozgások megtanulása és alkalmazása a különböző sportjátékokban

-     a célszerű, nem öncélú cselező mozdulatok iránti igény kialakulása


VI. Taktika

az ellenfél egyensúly vesztésbe „kényszerítése" az ütések ívének, ritmusának és irányának tudatosan felépített variálásával és cselezéssel, az így megszerzett helyzeti előny kihasználása a pontszerzés érdekében

a „forgásos" páros játékrendszer elsajátítása és begyakorlása edzés és mérkőzéshelyzetben

-     az elsajátított ütésrepertoár tudatos alkalmazása a labdamenet uralásának megszerzése érdekében


VII. Kooperációs képesség

önálló edzés: a megszerzett elméleti és gyakorlati ismeretek birtokában a játékosoknak képesnek kell lenniük olyan edzésfeladatok kitalálására és végrehajtására (edzői irányítás nélkül), amelyek a résztvevők fejlődéséhez hozzájárulnak

-     az edzés és a sportági fejlődés belső motivációvá válása


VIII. Elméleti ismeretek

a versenysporttal kapcsolatos szerepkörök megismerése: versenyző, edző, versenyszervező, vonalbíró, adogatásbíró, játékvezető, döntnök, kirendelt orvos, technikai személyzet, szurkoló, díszvendég

-     „otthonos" mozgás a tollaslabda versenyek környezetében


IX. Sportemberi magatartás

a sportos életmód és a tollaslabda sport népszerűsítése bemutatókon, rendezvényeken

-     sportemberhez méltó viselkedés laikusok és más sportágak képviselői irányában


X. Versenyzési ismeretek

összetett versenyrendszerek működésének megértése, dokumentumainak értelmezése, a sorsolás és a kiemelés értelmezése, az eredményekből levonható következtetések tanulmányozása:

„svájci" versenyrendszer

vigaszágas versenyrendszer

csoportos-kieséses versenyrendszer

vegyes versenyrendszerek

ranglista számítások megértése, az egyes számítási módszerek előnyei és hátrányai, a ranglisták alapján levonható következtetések

-     a versenyrendszer logikájának megértése, a szervezés nehézségeinek mérlegelése

-     a ranglistaszámítás logikájának megértése, a számítási rendszer nehézségeinek mérlegelése



7. évfolyam                                                            korosztály: 12-13 év

célok:

  • Általános fizikális fejlesztés. Hangsúlyozottan: izomerő, aerob és anaerob állóképesség
  • Váratlan helyzetekben végzett mozgáskoordinációs képesség fejlesztése.
  • Kiszorított helyzetek lábmunkája.
  • Magas fonák emelés. Kiszorított helyzetben alkalmazható speciális ütéstípusok.
  • Dinamikus egyensúlyérzék fejlesztése.
  • Az ellenfél időzavarba szorítása egyéni játékban. Állandó párok taktikájának felépítése.
  • Taktikai és pszichikai segítségadás a csapattársaknak (csapat)versenyeken.
  • A sport hatása az emberi szervezetre. Sportélettani összefüggések.
  • A hazai és a nemzetközi sportélet és a tollaslabda sport figyelemmel kísérése.
  • A versenyek hivatalos személyei, jogkörei és hatáskörei.


Tananyag

Követelmény

Megjegyzés

I. Fizikális alapképességek

I/a. Állóképesség


I/b. Gyorsaság


I/c. Erő


I/d. Izületi mozgékonyság





II. Mozgáskoordináció, ügyesség





III. Ütéspozíció, lábmunka

lépéskombinációk begyakorlása olyan esetekre, amikor a játékosnak az ütés íve, sebessége, a játékos térbeli vagy egyensúlyi helyzete, nem teszi lehetővé az ideális ütéspozíció felvételét a rendelkezésre álló idő alatt

ilyen esetekben törekedni kell az adott helyzetre begyakorolt speciális ütésfajta végrehajtásához szükséges ütéspozíció biomechanikailag lehetséges mértékben való megközelítésére

-     a játékosnak rendelkeznie kell a tudásszintjének megfelelő ellenfelek által várhatóan okozott kiszorított helyzetekre begyakorolt válaszütésekkel és az ehhez szükséges lábmunka végrehajtásának képességével

a kiszorított helyzetet a játék természetes részének kell tekinteni és ennek megfelelően készülni kell rá

IV. Ütéstechnika, ütésrepertoár

fej feletti fonák kiemelés

a kiszorított helyzetben (távoli kinyúlással, hosszú kilépéssel, labilis egyensúlyi helyzetben) alkalmazható „kényszerütések" begyakorlása


-     dinamikus fonák kiemelés alkalmazása

-     tudatos felkészülés a mérkőzéseken adódó kiszorított helyzetek ütéstechnikai megoldására


V. Kiegészítő képességek

dinamikus egyensúlyérzék fejlesztése: instabil felületeken végzett egyensúlyozási és ügyességi feladatok végrehajtása különböző sportszerekkel

-     az izomzat váratlan terhelésekkel szembeni ellenálló képességének fokozódása

a fokozott balesetveszély miatt fegyelmezett végrehajtást igényel

VI. Taktika

az ellenfél „időzavarba" szorítása az ütések ívének és ritmusának célszerű megválasztásával, az így nyert helyzeti előny kihasználása a labdamenet megnyerése érdekében

állandó páros partnerek taktikájának kidolgozása a két játékos előnyös és hiányos képességeinek figyelembe vételével

-     az ellenfél „kimozdítása" a begyakorolt, pontosan koordinált mozgásformákból és az ebből fakadó hibák kihasználása


VII. Kooperációs képesség

a csapattársak segítése (a szabályok adta kereteken belül) taktikai tanácsokkal és pszichés támogatással

-     a csapattárs helyzetének átélése és objektív értékelése


VIII. Elméleti ismeretek

a sporttevékenység hatása az emberi szervezetre és visszahatása a sportteljesítményre: a keringési rendszer és az izomműködés összefüggései, az anyagcsere folyamatok sportolással összefüggő törvényszerűségei, az edzéshatás működési mechanizmusának tudatosítása

-     a megszerzett élettani ismeretek beépítése a sportolásról alkotott tudásanyagba


IX. Sportemberi magatartás

a hazai és a nemzetközi sportélet és a tollaslabda sport figyelemmel kísérése

-     általános tájékozottság a tollaslabda sportban és a nemzetközi sportéletben


X. Versenyzési ismeretek

a versenyek hivatalos személyei, jogkörei és hatáskörei, a felmerülő problémák megoldási módja

-     a versenyeken felmerülő problémák megoldásában illetékes személyek megtalálása



8. évfolyam                                                            korosztály: 13-14 év

célok:

  • Általános fizikális fejlesztés. Hangsúlyozottan: izomerő, aerob és anaerob állóképesség
  • Nagy fizikai terhelés közbeni mozgáskoordinációs képesség fejlesztése.
  • Nagy igénybevételű lábmunkák: hosszú kilépések és felugrások.
  • Leütés, ejtés és támadó emelés felugrásból.
  • Saját és ellenfelek játékának elemzése (mérkőzés közben is).
  • Mérkőzés alatti taktika felismerés és váltás képességének fejlesztése. Vegyespáros taktika.
  • Edzés(részletek) kidolgozása és levezetése 5-6 évvel fiatalabbak részére.
  • A tollaslabda sport hazai és nemzetközi szervezeti felépítése és versenyrendszere.
  • Vélemény alkotás a tömegsport és a versenysport aktuális kérdéseivel kapcsolatban.
  • Versenyanomáliák, versenykonfliktusok, megelőzésük, megoldásuk.


Tananyag

Követelmény

Megjegyzés

I. Fizikális alapképességek

I/a. Állóképesség


I/b. Gyorsaság


I/c. Erő


I/d. Izületi mozgékonyság





II. Mozgáskoordináció, ügyesség





III. Ütéspozíció, lábmunka

speciális lábmunka megoldások, amelyek - többlet fizikai igénybevétel árán - a játékos számára előnyös módon befolyásolják az ütés ívét, sebességét és ezzel időzítésben, helyezkedésben vagy egyensúlyi helyzetében megnehezítik az ellenfél reagálását

-     a játékos legyen tisztában a speciális technika alkalmazási lehetőségeivel és legyen képes végrehajtani a fizikális adottságainak megfelelő mértékben


csak a megfelelő szintű fizikális képességek (izomzat, izületi mozgékonyság) birtokában gyakorolható!

IV. Ütéstechnika, ütésrepertoár

a felugrásból nyerhető előnyök kihasználása különböző támadó ütések esetén

-     a felugrásból származó előnyök kihasználása az ütésbiztonság csökkenése nélkül


V. Kiegészítő képességek

játékosok stílusának, erősségeinek és gyengéinek elemzése

saját mérkőzés közben az ellenfél és a saját hibák tudatos keresése, felismerése

-     cél az önálló, tudatos stratégiai döntések meghozatalára való képesség kialakítása versenyhelyzetben is


VI. Taktika

az ellenfél taktikájának tudatos megfigyelése mérkőzés közben, a céljait hatékonyan meghiúsító taktika kidolgozása és megvalósítása

a vegyespáros taktikai elemeinek elsajátítása és begyakorlása

-     a taktika önálló és rugalmas alakítása a mérkőzéshelyzetnek megfelelő módon és mértékben


VII. Kooperációs képesség

edzés(részletek) megtervezése és levezetése 5-6 évvel fiatalabbak számára: a tollaslabda tudás és tapasztalat átadása

-     legyen képes az edzői szerepkörnek megfelelő komolysággal és felelőséggel vezetni az edzést


VIII. Elméleti ismeretek

a tollaslabda sport hazai és nemzetközi szervezeti felépítése és versenyrendszere: a szövetségek és egyesületek kapcsolata (hierarchikus viszony), a sportág tisztségviselői és döntéshozó testületei, a sporthoz kapcsolódó egyéb szervezetek (sportszergyártók, sportlétesítmény fenntartók, szponzorok, egészségügyi intézmények, önkormányzatok, felügyeleti szervek)

a versenyrendszerek szervezeti háttere



IX. Sportemberi magatartás

vélemény alkotás a tömegsport és a versenysport aktuális kérdéseivel kapcsolatban

-     megalapozott vélemény és értékítélet kialakítása sporttal kapcsolatos kérdésekben


X. Versenyzési ismeretek

versenyanomáliák, versenykonfliktusok, megelőzésük, megoldásuk.

-     tudatos készülés a versenyeken felmerülő konfli



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 30
Tegnapi: 19
Heti: 112
Havi: 1 096
Össz.: 290 822

Látogatottság növelés
Oldal: Tollaslabda tanterv
Batthyány Általános Iskola és Sportiskola - © 2008 - 2024 - erdisportiskola.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat